Op het vuur: linguini met scampi’s, zongedroogde tomaten en rucola

11 06 2008

Miljaarde, nondedzjie! Honger dat ik had vandaag. Gisteren besloot ik dat het tijd werd om nog eens een klassieker te maken en in één ruk de diepvries leeg te halen. Met als gevolg dat ik al sinds gisteravond wist wat de pot ging schaffen en de ganse dag liep te kwijlen als een puber die net te horen kreeg van z’n nieuw lief dat ze een verrassing voor hem in petto heeft. Dit recept heb ik geplukt uit Jamie’s Italy, het kookboek dat culinaire held Jamie Oliver schreef over de Italiaanse keuken. Het leukste dat ik hiervan leerde is dat je rucola niet per sé als sla hoeft te gebruiken, je kan ‘m evengoed meebakken. En ja: dat is lekker. Onlangs vond ik nog een recept voor een vissoep met rucola, iets wat terstond op m’n verlanglijstje vloog. In elk geval: this was dinner tonight!

 Recept:

Nodig voor 2 smullers: linguini, gepelde scampi’s, zongedroogde tomaatjes, teentje look, droge chili, rucola, witte wijn, citroensap, peper, zout

Kook de spaghetti. Pureer in een blender de zongedroogde tomaten. Snij de knoflook fijn en gooi met wat olijfolie in een hete pan. Doe er de scampi’s bij en bak ze aan. Als de scampi’s bijna klaar zijn, doe er dan een half glas witte wijn bij en de gepureerde tomaatjes en chili. Let op met de laatste want voor je het weet smaak je drie dagen niets meer! (wel handig als je morgen bij je tandenloze groottante moet eten wiens smaakpapillen het begaven ergens tussen de twee wereldoorlogen) Als de spaghetti klaar is, giet die af en gooi hem mee in de pan. Doe er het sap van een halve citroen bij samen met de helft van de rucola. Goed roeren en zorgen dat de boel niet aanbakt en serveren met de rest van de rucola. Smakelijk!

Naar: OLIVER, J. “Jamie’s Italy”. London, 2005.

Is getekend: The Clumsy Chef
Acties

Information

5 responses

25 07 2008
kim

Zie ik daar een glas “water” achter dat overheerlijk gevulde bord staan? Dit zal wel mrs Teaspoon haar portie zijn….

26 07 2008
Mrs. Teaspoon

Toch niet hoor. Mijn portie ziet u in de linker bovenhoek. Let wel, ook met een glas water. Gezond als we zijn…

17 10 2008
Leen

ik probeer het morgen !!! Ziet er lekker uit!!

17 05 2009
saly

Ik heb dit ook al vaker gemaakt. Echt verukkelijk! Vanavond eten we het weer!

17 04 2014
Anoniem

Ook lekker hier in: sjalotje, gehalveerde kerstomaatjes en afwerken met parmezaan en geroosterde pijnboompitjes. 🙂

Geef een reactie

